Anya két utazótáskát cipel, én meg a hátizsákomat. Benne van
az összes tankönyvem, a súlyuktól alig tudok felszállni a buszra. Idegen házak
futnak az ablakon túl, és anya csak hallgat. Hiába zörög a busz és csevegnek az
utasok, nem hallok mást, csak azt a csöndet. Elhagyjuk a piacot, amin túl még
sosem utaztam, és lassan kiérünk a város szélére. Ekkor már csak olyanok ülnek
a buszon, akik a timpragyárba tartanak. Az a végállomás, tovább már csak gazos
rét van. Ruhákon kívül alig viszünk mást, otthagytuk a cserepes virágokat és a
bútorokat. Ott maradt a repedés a heverő támláján, meg a papírral beragasztott
ablak. És Lev nem tudja, hová mentünk.
Esténként, amikor csak színleltem
az alvást, mindig azt kívántam, hogy költözzünk el. Valahova messzire, és
hagyjuk itt Levet, hadd verje anya helyett saját magát, ezt suttogtam a paplan
alatt, a Jóistennek, a tündéreknek, bárkinek, aki el tudna költöztetni, és a
takarón át is meghallja a suttogást.
A timpragyár hatalmas, csupa teraszos
üvegtető, kormos-vörös tégla meg kémény. Legszívesebben körbeszaladnám. Anya
azt mondta a telefonba, amikor Agnieszka nénivel beszélt, hogy „tudom, nem
gyereknek való hely, de…” És én akkor már biztos voltam benne, hogy jó lesz,
mert a nem gyereknek való helyek általában nagyon izgalmasak.
Ilyen hely volt apa munkahelye
is, ahol felülhettem a targoncára, és játszhattam a selejttel, amikor apa,
mielőtt még az ellenségünk lett, elvitt magával.
A buszmegálló padjain munkások
beszélgetnek, nincs rajtuk egyenruha, de az egérszürke hajukból látni,
kicsodák. Kíváncsian néznek ránk az utazótáska miatt, de nem szólnak hozzánk.
Elmegyünk mellettük, végig a magas téglafal tövében, aztán be a kapun. Mögötte
még egy kapu van, egy nagy fémajtó, ami a portára vezet. odabent egy magas
pultot látok, alig látszik ki mögüle a portás. A falakon feliratok, olyasmik,
hogy olcsó és környezetbarát fűtést mindenkinek, tilos a dohányzás, meg hogy
harminc éve az ország szolgálatában. Szeretnék felszaladni a lépcsőn, kilesni
az udvarra, és végigsimítani a korlát vascsipkéin, de anya úgy hallgat, mint a sötétség
a kiáltások előtt.
A portásnak kék egyenruhája van
sárga nyakkendővel. Amikor anya előadja, miért jöttünk, rosszallóan pillant
rám, aztán kövér kezével a telefonért nyúl, belehadar valamit. Talán van olyan,
hogy titkos timpragyári nyelv, és azért nem értem. Azt mondja, várjuk meg, amíg
Agnieszka néni megérkezik az engedélyekkel. Leülünk a pulttal szemben. Levre
gondolok, azt kívánom, ne engedje be a szigorú portás, ha idejönne. Nincs
engedélye, nem fogják fölengedni a lépcsőn. Otthon marad majd, talán még aludni
sem fog, csak vár és vár. Anyára pillantok: a blúza ujja takarja, de tudom,
hogy ott van a véraláfutás, egy darab Levből. Aki csak vár, mert vissza akarja
majd kapni. Úgy tud várni, akár a macska az egérlyuk előtt, úgy, hogy rosszat
álmodsz tőle. Inkább a feliratokat nézegetem, meg a lyukacsos
blokkolókártyákat, amik füzérben lógnak a portapult mögött. A legtöbb fakó,
mint az elefántcsont. Munkások jönnek és mennek, de senki nem törődik velünk.
Megszámolom a lámpákat, az ajtókat meg a mennyezet kockáit, éppen a
kiragasztott papírokat kezdeném el, amikor Agnieszka néni megérkezik.
Hónapokkal ezelőtt láttam
utoljára, de most is pont ugyanolyan: az arca egy vidám uszkáréra emlékeztet, a
lépései majdnem, mint anyáé. De ő hangosabb és mosolygósabb anyánál. Megölel és
megpuszil minket, és azt mondja, ne aggódjunk, már végzett, csak még nem volt
ideje átöltözni. Anyára egészen másképp mosolyog, mint rám, és tudom, ez a
felnőttmosoly azt jelenti, hogy olyan dolgokról fognak beszélni, amit nekem nem
szabad hallanom. Agnieszka néni az engedélyeket odarakja a portás bácsi elé,
aki erre már nem tűnik olyan szigorúnak. Elkéri anyától az igazolványát, megkérdezi
tőle az én nevemet is, mintha nem tudnám elmondani, hogy Lenka Dolinek vagyok,
nyolc éves, pedig le is tudnám írni helyette a nevem abba a nagy könyvbe, ha
megengedné!
Agnieszka néni aztán felkísér
minket a szobájába. Mindenütt átlátszatlanok az ablakok. Hiába nézelődöm, sehol
sem látok ki a gyárudvarra. Halványan érzem a timpra szagát, de más, mint
otthon, talán még karamellásabb.
A kétszázkettes szobába megyünk
be. Már beraktak két pótágyat, alig férni el tőlük. Egy magas szekrény áll a
sarokban, teleragasztva matricákkal. Középen ablak, átlátszó, mert az utcára
néz. Van még kopott linóleum, kockás takarók, és egy polc néhány könyvvel meg
egy cserép fehér virágú pletyka.
A felső ágyat akarom választani,
de anya megtiltja, mert nincs rajta korlát. Kipakolunk pár dolgot, Agnieszka
néni meg magyaráz a gyári házirendről: a konyha meg a mosdó közös, a folyosón
csendben kell lenni, mert valamelyik műszak mindig alszik. Anya kap egy kulcsot
a szobához, és megbeszéljük, hogy amelyik nap nem tud értem jönni, mert
dolgozik, akkor keressem meg Agnieszka nénit, vagy várjam meg őt a portán.
Lemegyünk, hogy megnézzük, mi
merre van. Az ebédlő óriási, és inkább olyan, mint egy fürdőszoba. Az ijesztő,
nagy mosdóban fuldokolni lehet a klórszagtól. Szeretnék vécézni, de inkább
meggondolom magam, és azt mondom, nem kell. Továbbmegyünk a „zöld szoba” felé.
Ide kötelező járni: mindenkinek, aki a gyárban dolgozik vagy lakik, napi
tizenöt percet kell bent tartózkodni. Reménykedek, hogy azt mondja, ebbe mi nem
tartozunk bele, de igen, mennünk kell, méghozzá a legjobb, ha most. Mert ez a
szabály, aki nyers timpra közelében van, annak be kell menni a nefritlámpák
alá. Agnieszka néni is bent marad velünk, azt mondja, ma még nem volt, reggel
nem szeret menni, mert mindenki akkor akar.
Először egy olyasmi helyiségbe megyünk, mint egy
tornaöltöző. Itt fel kell akasztani a hosszú ujjú felsőket, de a cipőt nem kell
levenni. Aztán belépünk a nagy, kétszárnyú ajtón át. Odabent minden ijesztő.
Világító szemű felnőttek beszélgetnek asztalok mellett meg padokon, van, aki
rejtvényt fejt, egy bácsi a füléhez szorít egy halkra állított kisrádiót, és
úgy bólogat. Az egész helyiséget elárasztja a hideg zöld fény, haldokló
szentjánosbogarakra kell gondolnom tőle, meg szörnyekre. Felénk fordulnak,
megnéznek maguknak, hogy kik ezek az idegenek. Páran elmosolyodnak, amikor
Agnieszka néni gyorsan bemutat minket, de gonoszul villog a szemük. Aztán látom,
villog anyámé is, mint a macskának, rá sem merek nézni többet. Valaki tojásos
szendvicset eszik, nagyon büdös. Agnieszka néni bedugja a kártyáját egy
nyílásba, így igazolja, itt járt. A negyed órát egy sötét homokkal töltött
homokórával méri. Kis polcon sorakoznak egymás mellett, elvesz egyet magunknak,
és felfordítja. Aztán anyával leülnek egy néni mellé, aki kendőt kötött a
hajára, hogy ne fakuljon ki annyira. Én állva maradok, félek bármihez is
hozzáérni. Miért kell nekem is itt lennem, kérdezem anyát. Hallom a saját
hangomon a félelmet, és igyekszem többet nem mutatni, mert tudom, anya külön
figyelni fog rá, mint a matekleckére, a zöldborsófőzelékre, meg az összes többi
nemszeretem dologra. Próbálok arra gondolni, hogy még a zöld szoba is jobb,
mint otthon lenni és Levre várni.
Anya azt mondja, a vonzás miatt
kell ide járnunk. Itt a gyárban sok helyen szem előtt van a nyers timpra, ami
veszélyes látvány, mert aki látja, megbolondulhat, és akkor nem akar sem
dolgozni, sem enni, csak a timprát akarja nézni, és semmi mást. Ez ellen jó a
zöld fény, és igenis nekem is be kell járnom ide, hiába nem fogok bemenni a
gyárudvarra, ahol a timprát levegőztetik. Akár véletlenül is megláthatnám egy
pillanatra, és akkor baj lenne.
Nem merek a világító szemébe
nézni, de elhiszem, hogy igaza van, végül is én már most nagyon látni szerettem
volna a timprát, tényleg kék-e. Azt hazudom, jó, be fogok járni. A homokórát
nézem, ami kétharmadig tele van, aztán inkább becsukom a szemem, hogy ne
világítson. Állok a büdös tojásszagban és hallgatom, ahogy anya meg Agnieszka
néni a közlekedésről beszélnek.
Úgy érzem, órák teltek el. Nézegetem a hajam végét, de még
mindig barna, amitől egy kicsit jobb kedvem lesz. A nénikém jót kuncog ezen, és
azt mondja, ennyitől még nem fakul ki a színe, ha itt laknék fél éve, hát
festhetném én is, mint ő. Anya erre azt feleli, csak pár hét kell, és
rendeződnek a dolgaink, addig meg élvezzük, hogy itt vagyunk hárman, csak
lányok. Megkérdezem, Lev is ott lesz-e, amikor visszamegyünk, ő azt válaszolja,
nem, és ezúttal fogalmam sincs, higgyek-e neki. Lev visszajött az után is, hogy
kilógatta anyát az ablakból, visszajött akkor is, amikor anya két napig nem
tudott egyenesen menni a szédüléstől, és Agnieszka néni vigyázott rám.
Visszajött, és akkor nevettek, ünnepeltek, bolondoztak, én meg egy tábla csokoládét
kaptam. Azóta minden nap elhatározom, hogy nem eszem meg, akkor sem, ha éhes
vagyok, és érzem, ahogy figyel a szekrényből, és édes és bársonyos. Otthon
hagytuk a cserepes virágokkal meg a bútorok sebhelyeivel.
A timpragyárból furcsa iskolába járni. Anya elkísér, de
nagyon kell sietnünk. Reggelire a gyár étkezdéjéből veszünk el egy kiflit meg
teát, néha csak út közben van időnk bekapni. Az iskolában azt kérdezik a
többiek, a nyers timpra tényleg kék-e, azt hazudom, hogy láttam, olyan kék,
mint az éjszaka. Van, aki a hajam miatt el sem hiszi, hogy a munkásszállón
lakunk. De anya haja is megtartotta a színét, pedig ő minden nap bemegy a zöld fénybe. Én csak kétszer voltam, amikor anya is ott volt, és nem úszhattam meg.
A legkisebb vagyok a munkásszállón. A felnőttek vagy
kedvesen mosolyognak rám, vagy nem vesznek észre. Néha azt játszom, hogy
átlátszó vagyok, észrevétlenül osonok a folyosókon. Leckét az ágyamon írok,
délutánonként kiülök a gyárépület elé a padokra, és a kerítés csipkés
árnyékában várom anyát. Amikor feltűnik egy-egy busz, beszaladok, mert lehet,
hogy nem is anya lesz az.
Egy nap, amikor befutok az érkezők elől, meghallom Lev
hangját. A rendes hangján beszél a portással, a kedves úriemberhangon, amit
azoknak tartogat, akik nem ismerik. Anyával akar találkozni. Nem látom, mert
elbújtam a lépcsőfordulóban, de így is nehezebben lélegzem, így is
véraláfutásosak lesznek tőle a falak, mintha magával hozta volna az egész
lakást. A gondolataim kergetik egymást, akár a körhintán a lovak: egy
macskafejes papírú csokoládé, egy betört ablak, és a sejtés, hogy be fogják
engedni, mert most úriember, és meg fog találni engem, megvárja anyát, és
felvonszol minket a városba tartó buszra. A zöld szobába kellene bújnom előle,
ahol lángszemű szörnnyé változom, talán oda nem jönne be… De a lábam meg se
rezdül, hallgatok és mozdulatlanul állok, mint egy szobor.
Lev elmegy. Virágot hagyott ott
anyának. Nem merek kimenni a portára, és a lépcsőházat is csak akkor hagyom ott,
amikor hallom, hogy már elment a busz visszafelé. Csak remélem, hogy Lev rajta
volt, és nem ül a padokon, várva anyát, ahogy én szoktam. Az emeleti ablakokból
csak három padra látok, azokon nem ül senki. Legszívesebben ellopnám a virágot
a portáról, és egy szemetesbe dobnám. Tudom, hogy fehér rózsa, és azt is, hogy
van mellette egy tábla macskafejes csokoládé. Szellemként járkálok a
folyosókon, halkan, mert Agnieszka néni műszakja alszik. Néhány ablak nyitva
van, de csak oldalvást látok ki rajtuk, a falra. Aztán, a harmadik emeleten egy
beugróban meglátok egy vasajtót, ami mindig zárva szokott lenni, de most nyitva
áll; overallos férfi jön ki rajta, a kezében szerszámosládával. Nem vesz észre,
mert beállok egy magas könnyező pálma mögé. Odamegyek, kilesek az ajtón.
Nincsenek többen. Bágyadt napfény esik egy vasból készült erkélyszerűségre,
alatta pedig a gyár üveges tetővel fedett udvara, egy csomó óriási tartállyal,
levegőztető medencékkel és csatornákkal, amikben timpra folyik. Nem egyszerűen
tintakék. Inkább olyan, mint az esti égbolt, de van benne egy kis délutáni is,
és talán búzavirág meg szódásüveg. Mindig más, de teljesen ártalmatlannak
látszik. Sokáig nézem az erkélyről, és úgy érzem, teljesen kék a fejem
belülről, puha kék, finom kék, mint anya ölelése, vagy a hajnali fény. Időnként
munkások jönnek és megkavarják egyik-másik medence tartalmát, piszmognak
valamit, amit nem látok jól a második emeletről. Sietnek, mintha nem akarnák
tovább nézni a timprát annál, ameddig muszáj. Pedig nagyon szép. Egy idő után
eszembe jut, hogy talán mindjárt visszajön a szerelő, és le fog szidni. Az
erkély hosszan folytatódik a fal mentén, körbefut egy nagy, kerek tartály
szélén. Arra megyek, de nem félek, mert elég magas a korlát. A tartály oldalán
van egy létra lefelé. Ijesztően néz ki, de igazából egész könnyű rajta mászni.
Nem lát meg senki, mindenki elfoglalt, és én szellem vagyok.
Az udvart bazaltkővel burkolták,
amiről Agnieszka néni kifakult fekete hajfestéke jut eszembe. A timpra szaga
édes és vad, mint egy cukordzsungelnek, mint a vaníliás cukorral befőzött régi
pénzérméknek. Akármerre nézek, kékség. Alacsony kerítések mögött izzanak a
színek, éjszaka, gázláng és forrásvizes üveg, mozogni látszik még a tükörsima
felszínű medencékben is. Nem hittem volna, hogy a sötétkék is tud világítani,
de mégis tud, szebb, mint amilyennek a tengert képzeltem. Bele akarom meríteni
a kezem, látni, hogyan fodrozódik az ujjaim körül. Egy félreeső részre sietek,
itt a timprafolyó eltűnik a gyár falában, és a csatorna fala alacsony, még én
is elérném, ha mellé térdelek. A fal mellett talán nem lát meg senki, nem
jönnek ide, hogy leszidjanak, de talán még azt sem bánnám, ha leszidnának,
ilyen szépségért még az is megérné.
Meg sem lepődöm rajta, hogy a
timprában tündérek laknak. Akkorák, mint a kisujjam körme, sötétkék ruhácskájuk
van, bonyolult táncot lejtenek, fátylaik szállnak a kék párában. Anélkül, hogy
kérdeztem volna, tudom, hogy minden nap madártejet reggeliznek, kék madártejet
az égről, ami sosem fogy el. Az egyik tündér, egy mosolygós szemű, katáng-kék
hajú kislány azt mondja, náluk van az anyukám, de ne bánjam, mert ő járja a
legügyesebben a charlestont, és nagyon boldogok együtt. Aztán azt mondja,
találkozhatok is vele, fáradjak csak beljebb, a bálterem nyitva van. A táncosok
szabadon hagynak nekem egy részt a folyóban, oda dugom be a kezemet. Sűrű,
hűvös és annyira kék, hogy tudom, ezentúl szürkének fogom látni az eget.
(kép forrása: pinterest / Taras Loboda)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése